Phil Spencer har lovat att deras nya studior har "saker att visa på E3", och i den kategorin platsar förstås Obsidian med sitt The Outer Worlds. Obsidian är annars kända för Fallout: New Vegas, Knights of the Old Republic II, Alpha Protocol och, såklart, buggarna som kom på köpet.

The Outer Worlds design director Josh Sawyer kommenterar detta via Tumblr, där han får frågan om varför äldre Obsidian-titlar hade så många buggar jämfört med Pillars of Eternity. Svaret är att Obsidian i fallet med PoE hade spelet i sina egna händer, utan utgivartryck. Sawyer utvecklar:

We’re not TOTAL idiots. We know that we have a reputation for buggy games. And while some of that is endemic to making big, complicated RPGs with thousands of different ways through them, it’s still within our power to reduce bugs on our end with more time. When it’s a publisher’s choice, that ability (or priority) can be taken away from us.

Trycket från utgivare kan alltså, om vi ska tro Sawyer, innebära enorma gradskillnader i bugginfernot. The Outer Worlds har en utgivare, och det är alltså inte Xbox Game Studios då Obsidian slöt en deal med Private Division innan den affären var i hamn. Det var också Private Division som fattade beslutet att låta The Outer Worlds bli tidsexklusivt hos Epic.