Ubisoft och brittiska företaget Genba Digital är på väg att förändra hur man säljer spel digitalt, och samtidigt strypa försäljningen på den "gråa marknaden".

Genba har tagit fram tekniken SKA, silent key activation, som innebär att spel aktiveras på köparens Uplay-konto utan att någon spelnyckel är inblandad. Därmed skickas inga nycklar ut till återförsäljare. Vanligen får återförsäljare ett antal nycklar från spelföretaget. Spelpriserna varierar mellan olika regioner, och det händer att nycklar från regioner med lägre pris säljs i dyrare regioner, på den gråa marknaden (inofficiell, men inte nödvändigtvis olaglig).

Så här säger Genbas VD Matt Murphy till Gamesindustry.biz:

Silent key activation doesn't pass on the key to the e-tailer or, as a consequence, the end user. It stays with Genba. We take a number of keys off Ubisoft for a game like Assassin's Creed Odyssey and we'll set on that keybank.

If someone goes on a website like Fanatical and buys a Ubisoft product, it will take them through the checkout process, then ask you to enter your UPlay account -- if you don't have one, it asks you to set one up. The game is then automatically activated in UPlay. Fanatical doesn't get a key, and neither does the player. They just log into UPlay and the game is there, as if they bought it from the UPlay Store.

Det här ger spelföretagen mer kontroll över försäljning och prissättning. För spelköpare innebär det att det inte kommer gå att köpa spel från inofficiella återförsäljare till lägre pris, vilket ibland går nu. Men återförsäljare kommer kunna skaffa rättighet att använda tekniken, och fortsätta sälja Ubisofts spel digitalt.

Murphy spår att det här är framtiden för pc-spel, att många stora bolag är på gång och att det kan vara etablerat hos de stora inom ett år.

This broad concept of keyless distribution is called 'direct entitlement', and that will become the standard way of operating. I don't know how far in the future but it's not very far away. Probably within a year I think all the big guys will be doing it that way.

Den stora frågan är hur priserna på pc-spel kommer påverkas. Och om Ubisoft ger återförsäljarna möjlighet locka kunder med lägre priser än i Uplay, vilket lär behövas för att locka kunder.