Sedan Epic Games Store öppnade i december har debatten rasat, framför allt kring det faktum att Epic knutit en rad exklusiviteter till sig; Metro Exodus, Borderlands 3, The Walking Dead: The Final Season och The Outer Worlds är några av titlarna som är tids- eller helt exklusiva.

Epic har tidigare sagt att de "aldrig vill göra så igen", och syftar på hur de i ett väldigt sent skede ryckte Metro Exodus från Steam. Senare förtydligade Epics Tim Sweeney att "vill inte" icke är detsamma som "ska inte", och öppnade för fler exklusiviteter, oavsett vad som sagts om Steam.

Samma Sweeney säger nu att man är beredd på att både sluta opp med exklusiviteter, och kanske till och med sälja sina spel på Steam – men det finns ett stort men. Steam ger i nuläget från 70 till 80 procent av vinsten till utvecklare och utgivare (beroende på hur bra spelet säljer). Epic, däremot, ger 88 procent av vinsten till skaparna och förläggarna. Om Valve börjar göra detsamma (sannolikhetsgraden lämnar vi osagd) lovar Sweeney att tänka om med exklusiviteter.

Sweeney förtydligar i senare tweets vad han menar med inga "major strings attached".

...games can use any online systems like friends and accounts they choose, games are free to interoperate across platforms and stores, the store doesn’t tax revenue on other stores or platforms (e.g. if you play Fortnite on iOS+PC).

More “no major strings attached”: If you play the game on multiple platforms, stuff you’ve bought can be available everywhere; no onerous certification requirements. Essentially, the spirit of an open platform where the store is just a place to find games and pay for stuff.