Detaljerna kring Jedi: Fallen Order fortsätter att sippra ut från nu avslutade Star Wars Celebration, bland annat från intervjuer med spelets chefsdesigner Stig Asmussen. Vi fick ju inte se något gameplay i den första trailern men under panelen beskrev han ljussabelstriderna som en kärnkomponent och de ska upplevas som "eftertänksamma", en kommentar som sajten Press Start bad honom utveckla.

It means you really have to understand not only the enemy that you’re going up against, but the group of enemies, and they each have their own strengths, and they each have their own weaknesses. You have to figure out what tools that you have in your skill set to best take them down.

Asmussen drar också paralleller till Zelda där du låser upp olika förmågor genom spelets gång som kan hjälpa dig att besegra fiender på olika sätt. Samtidigt måste Respawn hålla sig inom ramarna för vad som är Star Wars och kan inte hitta på fiender hursomhelst. Han bekräftar dock att det kommer att finnas bossar i Jedi: Fallen order.

Det har också cirkulerat rykten kring att spelet inspirerats tung av From Softwares framgångar med utmanande spel och Asmussen menar att det såklart är svårt att göra ett närstridsfokuserat spel idag som inte jämförs med Souls-tilarna. Han är dock tydlig med att Jedi: Fallen Order ska vara enkelt att komma in i men ändå erbjuda ett djup.

But, I still think there’s a layer of depth within the combat, and how you use the Force powers to take down enemies more efficiently. As you grow, those that are keen, will recognize that there’s different things that, maybe tells that enemies give, that allow you to open them up, and take them down a little bit faster.

Vilket Star Wars-spel har egentligen haft bäst ljussabelhantering?