Tidigt i år påstods det att Knights of the Old Republic 3 var något Bioware försökt få till "flera gånger". Nu bekräftar Chris Avellone, som gjorde Knights of the Old Republic II med Obsidian, att det fanns en tydlig idé om spelet. Den pitchades, men som du märker ledde den ingenstans.

Avellone är en Obsidians grundare, och för VG247 berättar han om KotOR 3 som aldrig blev.

We did start working on the third game pitch, because we always imagined the trilogy. Even when working on the second game, we tried to foreshadow what Darth Revan was doing in the second game, and he wasn’t always just ruthlessly and mindlessly blowing everything up.

Det fanns en "större plan" och ett "större hot". I rollspelet skulle du följa i Revans spår och upptäcka uråldriga sith-lorder som skulle vara rena "monster". Förutom att de skulle vara enorma hot mot dig och (förmodligen) galaxen skulle du ha fått djupdyka i deras inre, och...

...even how they dealt with the player, how they talk with the player, the different powers they cultivated and developed, and for some of them like – they’re the ancients, so they’re not just ruling a solar system, but swathes of the galaxy.

Platserna vi skulle ha rest till hade vittnat om spåren de lämnat efter sig. Avellone menar att det hade varit en "episk final" av trilogin. Den förblir dock oavslutad. Istället får vi sätta våra förhoppningar till Star Wars Jedi: Fallen Order och en ny The Old Republic-expansion.