Obisidan har beskrivit The Outer Worlds som sitt "drömspel", men det låter på den numer Microsoft-ägda studion som om det varit en dröm med snålt om tid. Charles Staples, lead designer, berättar för Us Gamer att det är svårt få alla bitar att lira, men att de är på rätt väg.

From my perspective as the lead designer, it’s been a big challenge of just trying to make the type of game we’re trying to do in the amount of time we have. We want to do a lot. There’s a lot of big ideas, and it’s a lot of systems, and a lot of different types of gameplay. It’s a lot of work to put it all together, and it’s been challenging, but I think the gameplay is coming together and it’s fun. We have fun playing it.

Om augustiryktet stämmer kommer Obsidian i slutänden haft lite mer än tre år på sig. Det är ett tag men extra svettigt har det blivit för gänget då detta är deras första Unreal Engine 4-titel, och första spel på länge som inte är ett isometriskt spel à Pillars of Eternity eller Tyranny.

Senaste gameplaydemon har fått kritik för det visuella. Mest kritik har dock tidsexklusiviteten på Epic fått – något Obsidian hävdar var ett utgivarbeslut. The Outer Worlds har stora skor att fylla, då det tidigt fick smeknamnet "New Vegas i rymden". Om det lyckas får vi se senare i år.