Varken Anthem eller Mass Effect: Andromeda levde upp till förväntningarna på spel från de forna rollspelsmästarna Bioware. Nyligen grävde Kotaku i orsaken, och i en omfattande artikel uppgavs usla arbetsförhållanden, interna konflikter och dålig ledning ligga bakom.

Nu medger studions ledning att kritiken stämmer. I ett brev till personalen som Kotaku fått tag på säger Casey Hudson, general manager, att problemen är verkliga och att man ger högsta prioritet åt att lösa dem.

The article mentions many of the problems in the development of Anthem and some of our previous projects. And it draws a link between those issues and the quality of our workplace and the well-being of our staff. These problems are real and it’s our top priority to continue working to solve them.

Hudson säger att man redan vidtagit flera åtgärder för att få bättre struktur, tydligare mål, en behagligare arbetsplatskultur. Detta tillsammans ska minska den extrema crunch-press som personalen utsatts för vid flera av de senare Bioware-spelen. Och man tänker vidta fler åtgärder framöver. Målet är att skapar spel som lever upp till förväntningarna, på en arbetsplats som är en av de bästa i världen.

I’m committed to getting us to a place where we are delivering on the highest expectations for BioWare games, through a work environment that’s among the very best in the world. With your help, we will get there.

Ingen dålig ambition. Låt oss hoppas att de lyckas, både för de anställdas och oss spelares skull.