Förra veckan skrev vi om hur Epic under Game Developers Conference visade upp ett demo avsett att lyfta spelmotorn Unreal Engines teknik och i synnerhet dess ray tracing-kapacitet och användadet av “digital humans”. Filmsnutten “Troll” med Alicia Vikander skapades tillsammans med specialeffekts- och animationsföretaget Goodbye Kansas, med kontor bland annat i Stockholm, och Deep Forest Films.

Men Troll var inte det enda ögongodiset med svenskkoppling – I techdemot “Rebirth” använder svenskarna på Quixel, som hjälper spel- och filmindustrin med scanningar av miljöer och objekt, material som de inhämtat under en resa till Island. Resultatet av scanningarna är en kortfilm som precis som Troll är en “realtime cinematic” som körs i Unreal 4-motorn. Inget spelbart alltså, men likväl en fingervisning om hur långt grafiken har kommit.

Framtiden ser ljus ut för verklighetstrogna miljöer i våra spel. När tror ni att våra spel kan uppnå närapå fotorealism, och samtidigt vara spelbara?