Det första avsnittet av Life is Strange 2 gav mersmak. I ”Roads” mötte vi Daniel och Sean, två bröder med en gemensam förlust, i en road movie med övernaturliga inslag. Avsnittet var enligt recensenten (jag!) både ”jobbigt, sorgligt och tankeväckande”, men också dåligt temposatt, med mellansekvenser som ibland tog koncentrationen från det viktiga.

Vi hoppades verkligen på att det inte skulle vara så långt mellan de uppföljande avsnitten – första säsongen drog ut över tio månader. Nu vet vi. Från releasen av Roads till sista avsnittet kommer det att gå hela femton månader, vilket kan vara är alldeles för långt för att spelare ska kunna hålla intresset uppe. Den här typen av berättelser kräver nästan att man har handlingen färskt i minnet.

Avsnitt 2 släpptes 24 januari, och det tredje avsnittet, ”Wastelands”, kommer 9 maj. Sedan får vi vänta på fyran till 22 augusti, och finalen dröjer ända till 3 december.

Här på FZ har vi tagit för vana att hantera spel i episodformat genom att recensera första delen, och sedan vänta tills hela säsongen är släppt och då ge ett säsongsbetyg. Detta för att kunna se helheten, utan att begränsas av de långa tidsperioderna mellan avsnitten.

Hur tacklar du spel uppdelade i avsnitt?