Jag har spelat mycket Pokémon Go. Samma dag spelet släpptes i svenska App Store var jag fast och under en hel sommar bestod lunchrasten av att springa iväg till närmsta Poké-stop. Därför kom det som en positiv överraskning när ett Pokémon Go-inspirerat Harry Potter-spel utannonserades i slutet av 2017. Franschisen är fortsatt populär världen över och fansen (inklusive jag) har törstat efter rykten och information kring spelet som baseras på J.K. Rowlings universum.

Och fansen lär inte bli besvikna. Harry Potter: Wizards Unite påminner inledningsvis mycket om Pokémon Go med samma AR-koncept och interaktion med den verkliga världen, men vid en närmare anblick är det tydligt att det här spelet är mer avancerat än sin föregångare. Det utspelar sig någon gång efter det sista slaget vid Hogwarts och du som spelare är en del av Statute of Secrecy Task Force som arbetar för att behålla magivärlden hemlig för mugglare (icke-magiska personer).

Skill tree för yrket Auror samt den nya magiska kartan.

Spelet har många nya funktioner som skiljer sig från föregångaren Pokémon Go. Du kan samla ingredienser och brygga potions, gå in i encounters som går ut på att hjälpa ikoniska karaktärer från den magiska världen genom att kasta besvärjelser (du följer och ritar en glyf på skärmen) samt besöka verkliga landmärken för att tillsammans med andra spelare utforska kammare och besegra fiender för att få belöningar. Som trollkarl (eller häxa) kan du även välja mellan tre olika yrken: Auror (någon som kämpar mot mörk magi), professor eller magizoologist (någon som studerar magiska varelser). Varje yrke har ett tillhörande skill tree som imponerande nog påminner om ett klassiskt RPG och spelare från olika yrken kan hjälpas åt i spelet för att låsa upp nytt innehåll.

Stridssystemet var också förvånansvärt imponerande. Trollkarlsduellerna var en intensiv och rolig upplevelse, trots att jag till en början kände mig mycket skeptisk från att bara ha sett det på video. AR-upplevelsen känns genom hela spelet en smula överflödigt och är förmodligen någonting som många spelare tids nog kommer att slå av, precis som i Pokémon Go. Trots stora satsningar från utvecklarnas sida att förbättra AR+ med bland annat en ny 360°-funktion känns det idag fortfarande buggigt och krångligt, vilket får mig att undra om inte uttalandet “later this year” lutar mot release i slutet av året.

I ärlighetens namn var mitt första intryck inte det glädjerus jag hade förväntat mig. Med tanke på alla likheter med Pokémon Go:s AR-sekvenser och kartan så känns konceptet nästan lite urvattnat. På ytan ser det ut som att man har tagit Pokémon Go och endast bytt ut Poké-stops till magiska Inns och Fortresses, vilket också är vad man har gjort eftersom att spelen baseras på samma plattform. Harry Potter: Wizards Unite har dock ett nytt djup med en hel hög nya funktioner och med det nya RPG-fokuset så har spelet ändå potential att bli en magisk upplevelse.

Förutom alla funktioner som den här texten försöker täcka finns det mycket mer att upptäcka som inte ens vi hann utforska under det halvtimmeslånga speltestet. Personligen kan jag inte låta bli att längta efter att starta mitt eget äventyr som häxa, och förhoppningsvis blir det lika magiskt som Warner Bros och Niantic har målat upp det. Ett inbitet Harry Potter-fan som kanske även har ägnat många timmar åt Pokémon Go kommer förmodligen att tillbringa mycket tid även i detta spel.

Men blir det samma enorma succé som Pokémon Go? Tveksamt, trots att Harry Potter: Wizards Unite har potential att bli roligt så har fenomenet redan haft sin storhetstid och spelet kommer förmodligen starkt jämföras med Pokémon Go:s framgång.

Harry Potter: Wizards Unite släpps till iOS och Android senare under 2019.