"Vad hände med alla de här sakerna?" En Reddit-användare delar en skärmdump med en rad Anthem-inslag som synts i olika filmer, men som saknades när spelet nyligen släpptes. Man pekar bland annat ut spektakulära effekter i världen, mer dynamiska sätt för scars att kliva in på scenen (istället för portaler) och levande animationer snarare än laddningsskärmar. Bland annat. Det är vart och ett kanske inte gamechangers, men likväl sådana som synts i trailers.

Ben Irving, lead producer för Anthem, hävdar att det inte rör sig om lögner från Biowares sida. Snarare tvärtom. Man har varit transparenta men ibland ändrar sig saker under arbetets gång.

To elaborate – game development is full of change. There are a million reasons why you set out with an idea and it evolves over time. This is common in every game. We shared as much as we could. Some things change. So the cost of transparency is that some things we said become not true, not because someone was dishonest but because it changed over the course of development.

Anthem har det sämsta betygssnittet i Biowares historia – ja, lägre än i fallet Mass Effect: Andromeda – och det återstår att se hur Bioware kommer gå vidare. Ben Irving har tidigare berättat för FZ att det finns en tydlig plan för de tre första månaderna, men att man därefter vill "vara flexibla och anpassa oss efter spelarna". Spelarna verkar kort sagt inte helt nöjda.