Det senaste året har Microsoft haft spenderbyxorna på (om än inte uppdragna till hakan, som THQ Nordic) och lagt beslag på: Playground Games (kända för bland annat Forza Horizon 4), Compulsion Games (We Happy Few), Undead Labs (State of Decay 2), Ninja Theory (Hellblade, bilden), Inxile (Wasteland 2) och Obsidian (Pillars of Eternity II). Puh!

Att små företag köps upp av större brukar inte innebära godis för kreativiteten (under Microsoftflagg har exempelvis inte Rare glänst som i fornstora dagar), men för PC Gamer berättar Phil Spencer att deras ambition är att samtliga nyförvärv ska behålla sin kreativa frihet.

The opportunity for collaboration and shared learning across our new and existing teams is potentially what’s most exciting to me. It’s been inspiring to hear stories already of how the incredible talents across these teams are reaching out to connect, share and learn from one another.

Spencer menar också att det för, just Inxile och Obsidian, inte behöver innebära ett tvärt kast från pc till Xbox. Det är upp till utvecklarna hur de vill tackla detta. Faktum är att Spencer inte förväntar sig att deras nya rollspelsstudior ska skifta fokus, även om han förstås vill att spelen ska slå brett.

Och på tal om pc: Microsoft och Spencer har erkänt problem för spelen på Windows 10 och i Microsoft Store, och säger sig beredda att jobba för att lösa detta. Räkna med nyheter på E3.

I know we’ve talked quite a bit over time about what we want to deliver for the player on pc, but at E3 this year, and throughout 2019, you’ll begin to see where we’ve been investing to deliver across Store, services, in Windows and in great games. It’s just the beginning.