Med Black Ops 4 tog Activision ett av de största stegen i Call of Duty-seriens historia – det hade ingen singleplayer-kampanj. Ett klokt drag: spelet fick finfina betyg. Men till höstens Call of Duty (ja, det blir ett i år också!) är kampanjen tillbaka.

Det står klart efter att Activision Blizzard i går pratade ekonomi. Företagets president Rob Kostich sa att det blir såväl kampanj som multiplayer och co-op, skriver bland andra PC Gamer.

It's going to feature an entirely new campaign, a huge and expansive multiplayer world, and of course some fun co-op gameplay.

Kodandet sköts i år av Infinity Ward, vilket är helt väntat med tanke på att det på senare år växlat mellan dem, Sledgehammer och Treyarch. Undertiteln och settingen är okänd än så länge, men man vågar kanske gissa på ett krig i nära framtid (de har ju gjort Infinite Warfare, Modern Warfare och Ghosts).

Trots, eller kanske på grund av att Black Ops 4 sålde bra skruvar man ner förväntingarna på Call of Duty 2019. Activisions ekonomichef Dennis Durkin säger att CoD är årets största spel för företaget och att man förväntar sig mycket, men att man inte räknar med samma säljsiffror.

We have high expectations for the game, but for modeling purposes we are conservatively planning on up-front Q4 unit sales to be lower than Black Ops 4.

Nya Call of Duty-spel brukar tillkännages framåt vårkanten, så inom en månad eller två torde det stå klart när årets upplaga släpps.