I januari kom uppgiften att EA skrotat det storydrivna Star Wars-spel som deras Vancouver-studio snickrat på det senaste året. Uppgiften – sann eller ej – satte fingret på hur förtvivlat svårt EA har att göra något vettigt med Star Wars-licensen. Sedan 2013 ger den företaget tio års ensamrätt att göra spel av George Lucas livsverk. Snart sex år senare är resultatet detta: två halvbra storspel och ett par kuriositeter till mobil.

Det är anmärkningsvärt klent från ett av världens största spelföretag.

"Det är anmärkningsvärt klent från ett av världens största spelföretag."

Problemet är pengar. Nej, inte att EA vill tjäna en slant på sitt jobb – det ligger liksom i företagandets natur. Men sättet man bygger affärsmodellen på måste vara tilltalande för spelarna. Eller snarare: den ska helst inte synas. För spelarna är ju faktiskt kunder, och för att nå deras plånböcker måste man ge dem produkter de vill ha. Battlefront-spelen är i grund och botten inte dåliga, men byggda på fel sätt. De har alldeles för tydlig mekanik för att dra in mer pengar, underhållningsvärdet får stå tillbaka. En PR-mässig dödssynd, och då säljer man färre spel.

EA har länge experimenterat med olika sätt att förlänga intäktsflödet; expansioner, booster packs, dlc, prenumerationer, free 2 play, mikrotransaktioner och lootlådor. I en del fall med strålande resultat, till exempel Bad Company 2:s Vietnam-expansion. Andra gånger har det lett till massiv kritik, som när Fifas mikrotransaktioner jämställdes med gambling i Belgien. I fallen Battlefront missade EA helt att den ekonomiska mallen helst inte ska synas, och definitivt inte slå spelarna i ansiktet på det sätt den gjorde två gånger om. I Battlefront 1 med för lite innehåll för att sälja mer dlc, i tvåan med lootlådor en masse.

Två storspel på sex år är förstås alldeles för lite när ett av världens största spelföretag tar sig an en av nöjesindustrins mest älskade och innehållsrika universum. Samtidigt ska man inte låta sig förföras av nostalgi. Mobygames listar 542 Star Wars-spel sedan det tidiga 80-talet. Det ger ett snitt på 14-15 spel per år. Handen på hjärtat – hur många tror du var så bra att du velat köpa dem? Magkänslan säger att ganska många inte hållit KOTOR-klass. Och att åtskilliga varit mindre värda än en mikrotransaktion i Battlefront 2.

En ny flodvåg av skräpiga Star Wars-spel vore marginellt bättre än dagens torka. Däremot behövs något spel, gärna snabbt, och lika gärna flera. Nu verkar det ju som att Respawns Star Wars Jedi: Fallen Order kan komma i höst, och om EA lär sig något av Apex Legends-succén kan det mycket väl bli det spel fansen vill ha och EA behöver: ett kompetent actionäventyr där prio ett är att göra köparna nöjda. Ett spel vi känner ett hjärta bulta i.

"Låta utvecklarna göra vad de vill – så länge de gör det med passion"

Det gäller inte bara Fallen Order, utan alla kommande titlar i serien. EA måste blunda för Excel-arkens pengafält, låta påstridiga ekonomimallar vila när spelkoncept tas fram. De bör skicka sina vassaste tungor att charma Disneys varumärkesvakter. Övertyga dem att parkera kontrollbehovet, lita på varumärkets kraft. Låta utvecklarna göra vad de vill – så länge de gör det med passion.

Så EA, häll pengar över era kompetenta studior och ge dem fria tyglar. Ni kommer kanske inte känna en jättelik harmoni i Kraften, som om 10 miljoner gamers plötsligt jublar i glädje och sen plötsligt köper spelet. Men med tiden kommer ni förhoppningsvis upptäcka att det ni tjänar i renommé ger större vinst än kalla kalkyler.