Microsofts spelavdelning framstår allt mer som den stora gränsrivaren. Man planerar att göra Xbox Live tillgängligt till Switch, Ios och Android, vilket öppnar för att ta med sig sin spelinfo, kommunicera och i vissa fall köra crossplay på totalt fem plattformar (dessa tre plus Xbox One och pc-spel från Microsoft Store). Egentligen är det bara Sony och Playstation som saknas av de stora spelnamnen.

Planen läggs fram under utvecklarmässan GDC i mars, där besökarna får se ett SDK (utvecklingskit). Det kommer kunna användas med utvecklingssverktygen Playfab. Det ambitiösa målet är att Xbox Live ska nå två miljarder användare. Man säljer in idén som ett sätt att låta spelarna ha tillgång till sin spelinfo (vänlistor och annat) nästan överallt, och att spelarna kan sköta sitt spelande och speltittande på ett och samma ställe.

Det här innebär att Microsoft öppnar för mer crossplay-möjligheter där olika plattformar kan spela tillsammans, men också för att använda Xbox Live-tjänster. Så funkar det med bland annat Minecraft nu, där man loggar in på Xbox Live för att spela på Switch, Android och Ios.

GDC-mässan ges i San Francisco den 18-20 mars.