Microsofts spelavdelning hade ett riktigt starkt avslut på förra året. Under ett finanssamtal berättade företagets VD Satya Nadella att tremånadersperioden fram till den 31 december 2018 slog nytt rekord i fråga om intäkter för spel, det rapporterar Games Industry.

Man hade intäkter på 4,23 miljarder dollar (38 miljarder kronor), en ökning med 8 procent mot samma period året innan. Och det var mjukvaran som stod för ökningen: den steg hela 31 procent och kom från Xbox Live, Game Pass och tredjepartsförsäljning. Antalet aktiva användare per månad på Xbox Live ökade 8 procent, och landade på 64 miljoner kombinerat på Xbox, pc och mobiler. Nytt rekord, enligt Nadella.

Hårdvarumässigt gick det sämre. Försäljningen sjönk med 19 procent jämfört med samma period året innan. Men då ska man komma ihåg att Xbox One X släpptes hösten 2017, och ingen motsvarande hårdvarunyhet fanns tillgänglig samma period 2018.

Microsoft har annars haft svårt att få fram de där riktiga stortitlarna de senaste åren. Vårens Sea of Thieves var en snackis, men fick inte samma hyllningar som toppnamnen från värsta konkurrenten Sony (God of War, Spider-Man). Fast eftersom Microsoft plockat fram plånboken och köpt flera namnkunniga utvecklare (Obsidian, Inxile med flera) går vi en högintressant Xbox-framtid till mötes. På Xbox One, eller kanske på nästa Xbox. Eller båda.

E3 i juni, gott folk. Missa inte det!