Virtual Reality bjöd inte på den tekniska och underhållningsmässiga revolution som flera hoppades på för ett par år sedan. Än så länge, åtminstone. Det höga priset samt kravet på en någorlunda muskulös speldator brukar räknas som en av anledningarna till detta. Det skrala utbudet av högkvalitativa VR-upplevelser en annan.

Branschledande tillverkare som Oculus och HTC har hittills varit försiktiga med att själva redovisa försäljningssiffror för deras produkter, men nu slänger Nvidia upp en siffra i luften, baserat på data från analytikerfirman ABI. Totalt ska det enligt starten 2016 ha sålts 4 miljoner VR-headsets till PC, vilket innefattar både Vive och Rift.

Samtidigt firade Sony att Playstation VR sålts i över 3 miljoner exemplar i augusti förra året. Med över 90 miljoner sålda konsoler innebär detta dock att mindre än 4 % av Playstation-ägare har ett headset hemma.

Vad tror du om framtiden för VR-gaming? Blir nästa konsolgeneration den första där tekniken får gneomslag på bred front, eller slopas den helt?