[Uppdatering 2/1, 20:48]: Publishern Raw Fury svarar via Martin Lindell på FZ:s fråga om de vill kommentera situationen och om de fortfarande är utgivare för spelet:
"As publisher of The Last Night we cannot comment on our involvement at this time but we do hope the Odd Tales team finds an adequate solution to their situation."

Man svarar också jakande på frågan om man fortfarande är publisher för spelet.

[Uppdatering 3/1] Tim Soret svarar kort till FZ att "I can't go into details. We are doing our best to find solutions & save The Last Night."

[Urpsrunglig text]
Under E3 2017 var det ett spel som kändes så där lite extra spännande, helt baserat på en enda trailer. Pixelkonsten bländade och blandades med fantastiska ljuseffekter och ett soundtrack som lovade återhållen men ändå banbrytande cyberpunk.

Det började som ett gamejam-projekt med en homage till gamla äventyrsspelet Flashback, men snart såg skaparen Tim Soret potentialen och The Last Night gick från experiment till ett fullfjädrat spelprojekt med fransmannen Sorets eget, London-baserade indiebolag Odd Tales bakom rodret.

Sen tystnad, trots tidigt prat om en release redan under 2018. Förutom några få snabba uppdateringar i sociala medier hörde vi inte mer om The Last Night annat än i förbifarten. Men det nya året bjöd på oroande överraskningar:

Nu har man alltså finansiella, rättsliga och affärsmässiga problem att brottas med. Några fler detaljer ger inte Soret, men det är tydligt att man nu fiskar efter någon form av extern finansiering. Kommer vi att få se The Last Night på Kickstarter under 2019, eller ser vi början till slutet på det här lovande projektet? Det massiva intresset runt spelet torde leda till att arbetet kan fortsätta, men inget är skrivet i neonljuset.

Som utgivare av spelet står svenska indiepublishern Raw Fury. FZ har bett Raw Fury om en kommentar, och inväntar svar.

Releaselistan 2019
Uppdragen i Cyberpunk 2077 är "lika långa och komplexa" som i The Witcher 3