Efter att besvikna fans som förväntat sig att se Diablo 4 vädrat sitt missnöje med Blizzards utannonsering av Diablo Immortal, en mobilversion av den populära serien, störtdök Activision-aktien. Ansedda Bloomberg rapporterar ett tapp på så mycket som 7,2 %, vilket är den lägsta noteringen sedan i januari.

Men börsanalytiker säger till Bloomberg att mobilspelet mycket väl kommer att bli en succéaffär för Activision/Blizzard, framför allt i mobilstarka Asien med Kina som största marknad. På firman Morgan Stanley säger man att Diablo Immortal så småningom kan ha så många som 200 miljoner aktiva användare, vilket kan generera så mycket som 2,25 dollar per andel för aktieägarna. På firman Wedbush säger man att spelet lär nå så många som “flera hundra miljoner spelare”

Wall Street ger alltså tummen upp, medan många hardcore-spelare är ursinniga. Och allt hade kanske kunnat undvikas om bara marknadsförarna på Blizzard givit båda parter något att bita i.

Kotaku: Ja, Diablo 4 är under utveckling
Diablo Immortal bara början? Blizzard har stora planer för mobilt spelande
Blizzard efter kritikerstormen: Vi har flertalet Diablo-projekt på gång