I en intervju mellan IGN och Blizzards Wyatt Cheng får de svar på frågan att Diablo Immortal skulle vara en reskin av NetEases tidigare spel.

“We’ve been working with NetEase Games from the beginning as a partnership to create everything in Diablo: Immortal. We have artists on our side, they have artists on their side, and we work together as a team, as a partnership to create everything about Diablo: Immortal. The environments, the characters, the skills, the story," säger Wyatt Cheng till IGN

Kritiken om att mobilspelet skulle vara en reskin dök redan upp vid omnämnadet av spelet i kombination med de kinesiska mobilspelsutvecklarna NetEase. Spelet jämföras bland annat med deras Endless of God och Crusaders of Light. Det är inte svårt att föreställa sig att NetEase har använt sig av liknande teknologi för att skapa Diablo Immortal, däremot just hur nära de olika spelen är varandra återstår att se.

I en annan intervju med Game Informer får Wyatt Cheng frågan om huruvida det är Blizzard eller NetEase som styr i designprocessen, något han säger sig inte kunna svara på. Däremot påstår han att både Blizzard och NetEase har samarbetat med varandra i nästan 10 år. Och när det kommer till den stora frågan om hur spelet ska dra in pengar är det även där ännu ett frågetecken. Nu är det nog inte orimligt att Blizzard redan har planer om hur processen kommer gå till, men att öppet prata om mikrotransaktioner och företagsmodeller är sällan ett uppskattat inslag hos spelare.