Förra veckan uppmärksammade flera communitykällor på Reddit och Youtube att uppdateringsfrekvensen hos servrarna i Call of Duty: Black Ops 4 sänkts från 60 Hz i betaversionen till 20 Hz vid release. Upptäckten möttes på många håll av stor frustration och Treyarch har minst sagt haft det hett om öronen på olika diskussionsforum de senaste dagarna.

Servrarnas "send rate", alltså hur ofta de skickar uppdateringar till spelarna, har sänkts från 60 Hz i betan till 20 Hz i fullversionen. Det innebär att om spelet körs i 60 bilder/sekund hos klienten kommer det bara ta emot data från servern vid var tredje bilduppatering. Det ökar risken för att spelet beter sig inkonsistent, skriver användaren Smcro i en utförlig genomgång efter att ha utfört flertalet tester. Testerna har gjorts med en PS4 Pro.

Treyarch bemöter kritiken mot slö CoD: Black Ops 4-serverhastighet

Igår släpptes en ny patch till spelet som verkar ha knuffat upp serverhastigheten till 30 Hz i spelets multiplayerläge, enligt färska mätningar som dykt upp på Reddit. I ett meddelande till spelets community förklarar Treyarch att man planerar fler uppdateringar framöver:

[...] as of today, we have completed the first phase of planned changes to network configuration in targeted locations. We are carefully monitoring overall performance to ensure that these updates are working as expected before completing the next phase of updates. It’s important that we roll out updates in a carefully staged process, as changes to networking infrastructure can potentially produce both positive and negative effects, and we need to monitor every update closely.

I nuläget vet vi alltså inte om utvecklarnas mål är att öka uppdateringsfrekvensen hos servrarna till betaversionens 60 Hz, men av meddelandet att döma kan vi förvänta oss fler förbättringar framöver. Servrarna till det populära Blackout-läget verkar fortfarande köras i 20 Hz, även efter gårdagens uppdatering.

Hur har ni upplevt nätkoden i Black Ops 4 under de första veckorna efter release?

Källa: Reddit