Andra världskriget och Battlefield V är en månad bort. Uppladdningen pågår för fullt, vilket nyligen gav FZ:s Calle Johansson-Sundelius chans att prata med Lars "Mr Battlefield" Gustavsson, en man som varit med ända från starten. Och faktiskt före det.

"Det var ett medvetet val att visa spelet ur en annan vinkel"

Intervjun inleds med en tillbakablick på Battlefields långa historia, vars grund lades när ett ett team på elva personer kodade Codename Eagle i slutet av 90-talet. Lars berättar om den egentliga starten med BF1942 för 16 år sedan, och hur han själv började som grafiker för att sedan ta ett allt större ansvar för serien för varje spel. Vi pratar vidare om utmaningarna i att bibehålla kärnan, överraska spelarna snarare än bara ge dem ytterligare ett Normandie och huruvida de skarpa reaktionerna på Battlefield V-avtäckandet kändes rättvisa.

Vi frågade Lars vad han tycker om reaktionerna på första Battlefield V-trailern:

– Det har mycket blivit en fråga om 'Var det här ett stort bakslag?' och så, men jag tror väl... Vi fick en enorm reaktion, och genom åren har vi blivit vana med att vi har en community som älskar att uttrycka sig, och som ibland älskar att hata. Men de är med oss och de kommunicerar.

– Den vägen vi valde att presentera spelet handlade ju väldigt mycket om multiplayer, och den första trailern var ju ganska oortodox i att den handlade mindre om "the feels", känslorna, och mer om de enorma möjligheterna som vi ger spelaren. Allt ifrån customization till hur du interagerar med världen, och så vidare. Det var ett medvetet val att visa spelet ur en annan vinkel.

Intervjun ser du här:

Vi fick också möjlighet att klämma på singleplayerdelen. Calle skidade och sköt sig igenom Nordlys, en del av spelet som utspelas i ett vintrigt Norge och där karaktären på klingande norska förklarar uppdraget: hindra tyskarna från att hämta tungt vatten.

Så här gick det:

Battlefield V släpps till pc (via Origin), PS4 och Xbox One den 20 november.