Efter att ha varit envisa motståndare till crossplay gav Sony slutligen med sig. Som vi berättade för några dagar sedan var Fortnite-spelarna först ut att åtnjuta fördelarna med denna nya policyändring. Men varför tog det så lång tid? Sonys Shawn Layden talade i det senaste avsnittet av Playstation blogcast och gjorde klart att frågan var mer komplicerad än man kan tro:

[..]this (crossplay) is something we know this is a want, this is a desire, and we want to be able to deliver that in the best way possible. Now, enabling crossplay isn’t just about flipping a switch and there you go. It’s a very multidimensional kind of attribute or feature.

Att det inte handlar om att bara "trycka på en knapp" kan tyckas lite ironiskt med tanke på att det var precis vad som hände för ungefär ett år sedan då Xbox- och Playstation 4-spelare började stöta på varandra av misstag i just Fortnite. Shawn Layden fortsätter:

So we had to look at it from a technical point of view, we have to work with our partners from a business point of view. We have to make sure that if we enable this, do we have the right customer service support, do we have the right messaging out there, do we have all these different things that you have to get in line.

Shawn Layden passar även på att prata framtid och visar det sig att crossplay i Fortnite förblir "stabilt och säkert" så lär vi med all säkerhet se fler spel påverkas av det nya policybeslutet. Rocket League härnäst, kanske?