Dave Taylor blev anställd på Id Software för att porta Wolfenstein 3D till Sega Genesis men företaget låg efter med Doom, som skulle släppas bara ett par månader senare. Han fick därför hjälpa till med programmeringssysslorna Carmack inte hann med, såsom kartan, statusraden och fuskkoderna.
– Jag såg mig själv som en spacklare, Carmack hade redan fått alla fantastiska saker att fungera, säger Taylor i en videointervju.
Taylor pratar också om hans reaktion första gången han såg tatueringar baserade på Doomsdoom ikoniska fuskkoder, som han skapade främst för utvecklarna själva. Hade han vetat vilket kulturellt genomslag de skulle få hade han tänkt igenom dem ett varv till och inte gömt små personliga referenser i dem.
Detta betyder Dooms fuskkoder
Fuskkod | Effekt | Bakgrund |
---|---|---|
idchoppers | Ger dig motorsågen | Skriver ut meddelandet "Doesn't suck - GM" som en referens till ett helikopterspel Dave Taylors vän Guy Maor gjorde i en tävling |
iddqd | Odödlig | DQD står för Delta-Q-Delta, en förening Taylor och två av hans vänner skapade i college |
idkfa | Ger alla nycklar, vapen och ammo | KFA står för Killer Fucking Ammo, vilket i efterhand också tolkats som Key and Full Ammo |
idfa | Ger alla vapen och ammo | FA står för Full Ammo |
idspispopd | Gå igenom väggar | SPISPOPD står för Smashing Pumpkins into Small Pieces of Putrid Debris |
idclip | Samma som ovan, fast i Doom 2 | Förkortades till uppföljaren |
idclevXX | Byt bana (byt XX mot bannummer) | CLEV är en förkortning för Change Level |
iddt | Se hela kartan | DT står för... Dave Taylor! |
En annan kul anekdot från intervjun är hur den nyexaminerade Dave Taylor, som aldrig hade jobbat med spelutveckling innan anställningen på Id Software, trodde att alla spelprogrammerare var lika duktiga som John Carmack. Hans slutsats blev därför att han var riktigt dålig och gjorde allt han kunde för att försöka hålla jämna steg med den legendariska kodknackaren.