Det har hunnit passera sex långa år sedan Darksiders II. (I "speluppföljarår" räknat är det ju snarare sextio år än sex.) Under den tiden har THQ dött, licenserna spridits för vinden, Darksiders-studion Vigil Games splittrats och alla tackat Darksiders för den tid som varit. Vila i frid.

På det femte året uppstod Darksiders från de döda. Innan dess hade visserligen Nordic Games bytt namn till THQ Nordic och återlanserat de två äldre spelen. Att Darksiders skulle återvända var ingen superskräll med detta sagt. Ändå är återkomsten så oerhört välkommen.

The Watcher har vakat över War och Death, och vakar förstås även över Fury.

Här demonstrerar Fury att hon är en magiker.

Scouterna är inte vad de en gång var.

"På det femte året uppstod Darksiders från de döda"

Darksiders III fortsätter mixa Zelda-äventyrande med (äldre) God of War-strider. Det har ungefär samma gäng bakom spakarna. Det ser oerhört bekant ut under demonstrationen jag får se. I trailers har miljöernas fantasystuk gett ekon av Darksiders II. Platsen jag får se är istället en fallen storstad där naturen har börjat ta tillbaka sin rättmätiga plats, lite som i första Darksiders. Risken är ju förstås att Gunfire Games i sin iver att få göra Darksiders igen gör, tja, Darksiders igen.

Fury är dock sin egen best. Hon är syster till War och Death, och den tredje vi får spela som av apokalypsens fyra ryttare. Hon är rustad med en sylvass piska och en ännu vassare tunga. Hennes resa äger rum parallellt med brödernas och målet är att hitta och besegra de sju dödssynderna.

I demon får vi möta Envy och jag kan förstå att hon känner avund, ty Envy i Darksiders-tappning är en anskrämlig kråka med hållning som en säck potatis, klädd i trasor med trasiga tänder under den krokiga näbben och de pliriga ögonen. Bossfajten exploderar i en kakafoni av färger. Fury är till skillnad från sina bröder magiker och skärmen blixtrar av isigt blått och eldigt rött.

"Vi får möta Envy och jag kan förstå att hon känner avund"

Fury hoppar smidigt över Envys trästav, liksom det enorma kraftfällt som skjuter ut när kråkan med ett kacklande skratt dunsar i marken. När kraften är så stark att golvet ger vika dubbelhoppar och svingar sig Fury med piskan för att ta sig upp igen. Ännu ett golv krackelerar innan Fury stjäl en talisman från Envy och kastar henne i väggen så hårt att den pliriga blicken slocknar för gott.

Flashback från originalspelet.

Envy har mycket att vara avundsjuk på.

Kanske kan Furys piska bli en gamechanger i striderna.

Darksiders III ser som sagt bekant ut och paradoxalt nog hittar vi de mest spännande nyheterna i löften som ännu inte infriats. Kartsystemet ska ha slopats till förmån för en levande, värld där du själv orienterar dig. I den fallna staden vi såg var det till exempel ett enormt träd med vita löv i dess nav som fungerade som en slags ledstjärna. Gunfire lovar också att omkring 70 procent av spelet kommer att kunna utföras i vilken ordning spelaren vill.

Men av det jag såg var Darksiders III mer av samma och med tanke på allt som hänt sedan 2012 är detta ändå mer än vad jag begär. Jag skulle dock inte tacka nej till ännu mer än så.

Fotnot: Darksiders III släpps 27 november till pc, Playstation 4 och Xbox One.