Det lite bortglömda rollspelet Kingdoms of Amalur: Reckoning är något av en sällsynt fågel i spelsammanhang. Utveckling leddes av The Elder Scrolls-veteranen Ken Rolston, serietidningslegenden Todd McFarlane stod för den grafiska stilen och Grant Kirkhope skrev musiken. Som om det inte räckte skapades speluniversumet av ingen mindre än R. A. Salvatore.

Än så länge låter projektet helt magiskt, eller hur? Det är när man tittar närmre på utvecklingen som det blir lite skruvat.

Det hela började när utvecklaren Big Giant Games (med Rolston i spetsen) år 2009 blev uppköpta av 38 Studios, ett spelföretag som grundades av tidigare MLB-pitchern Curt Schilling. Big Giant Games hade redan då ett rollspel i görning, samtidigt som Schillings företag jobbade på ett MMO de kallade Copernicus. Det var till denna massiva satsning som R. A. Salvatore hade anlitats att skapa Amaluruniversumet – vilket han också gjorde, med sisådär tiotusen år av bakgrundshistoria. Det ni.

När 38 Studios köpte upp Big Giant Games paketerades Rolston och gängets rollspel om till det som i slutändan skulle bli Reckoning. Spelet släpptes till väldigt blandad kritik och 38 Studios kastade in handduken blott ett par månader efter lanseringen med allvarliga skulder. Deras MMO-projekt Copernicus såg aldrig dagens ljus.

Sedan dess har Kingdoms of Amalur: Reckoning blivit lite av ett kultspel – och nu kommer vi äntligen fram till kvällens nyhet! THQ Nordic berättar idag att man skaffat sig rättigheterna till Kingdoms of Amalur (och Copernicus-projektet), vilket bäddar för en potentiell uppföljare.