Sony verkar inte ha några planer på att ändra sin restriktiva inställning till crossplay. PS4-spelares möjlighet att möta andra plattformar i spel med stöd för det är mer eller mindre begränsat i en mängd spel, till exempel Minecraft, Rocket League och giganten Fortnite.

Sony har fått kritik för detta, bland annat i juni då Fortnite släpptes till Switch. Det visade sig att ett konto man kört på Switch låstes till PS4:an när man körde spelet på den – det gick alltså inte att spela med det på Switch igen.

Nu förklarar Sonys VD Kenichiro Yoshida för The Independent varför man inte låter spelare på olika plattformar möta varandra: att spela Fortnite på PS4 ger den bästa upplevelsen, och det vill man inte kompromissa med.

On cross-platform, our way of thinking is always that PlayStation is the best place to play. Fortnite, I believe, partnered with PlayStation 4 is the best experience for users, that's our belief.

Men det här är en bedömning som görs från spel till spel, säger han. Man avgör vad som ger "den bästa användarupplevelsen", och låter förstå att det är därför vissa PS4-spel kan köras i crossplay och andra inte.

But actually, we already opened some games as cross-platform with PC and some others, so we decide based on what is the best user experience. That is our way of thinking for cross-platform.

Fortnite har inget crossplay alls på PS4, medan det är öppet mellan övriga plattformar (pc, Switch, Xbox One, Android, Ios, MacOS). Det finns en del spel som har crossplay på PS4, som War Thunder och Rocket League, men inget som är spelbart mellan PS4 och Xbox One.

Hur Sony än försöker förklara det är det svårt att tro annat än att det handlar om att pinka revir för att man är störst och för att man kan.