Livet är fortfarande konstigt, men än så länge är det också underbart vanligt. Tillsammans med sin tjejkompis kliver 16-åriga Sean av skolbussen i ett sömnigt villaområde i Seattle. Hösten har kommit, Halloween närmar sig och ikväll blir det fest. Sean är kär och vet inte vad han ska ha på sig, varpå Lyla snabbt replikerar att han i alla fall kan ha på sig "en kondom".

Det känns bekant men ändå inte att spela Life is Strange 2. Händelserna äger rum tre år efter originalet och även om byggstenarna – svåra beslut, dialogval, utforskande – känns igen står det också klart att Life is Strange är mer än Max, Chloe och Arcadia Bay.

Sean bor i ett oansenligt hus tillsammans med sin pappa och sin lillebror. Porträtten av dessa två ringar in det ojämna med Dontnods karaktärsbyggande i första säsongen. Pappan ter sig torrt endimensionell medan nio år gamla Daniel är ett 130 centimeter långt yrväder som far runt i huset utan ett bekymmer i världen. Han är jättekär i Lyla och löjligt hypad över Halloween.

"Tre uppdrag: fixa snackas, dricka och cash"

När jag väl får chansen att utforska huset har jag tre uppdrag: fixa snacks, dricka och cash. Det känns flera verkligheter ifrån stormen i Arcadia Bay, men ett vanligt tonårsliv är såklart också på liv och död. Sms-ångesten. Vad ska jag skriva? Facebook-våndan. Blir jag en stalker om jag lajkar? Jag tar läsk ur kylen och chips ur skåpet bredvid. Jag stålsätter mig och går ner till garaget där pappa jobbar.

Innan jag hinner be om stålar ber Seans far honom om en skiftnyckel med si och så egenskaper. Jag misslyckas kapitalt, och trots att jag får än tydligare instruktioner hittar jag inte rätt. Men det är okej. Även om jag går bet tvingar inte spelet in mig i en loop tills jag hittar rätt. Pappan utbrister "Glöm det" och tillägger att Sean nog borde googla på det här med skiftnycklar...

Daniel och Sean är på väg mot något, men framför allt bort från något annat.

Lyla är en av Seans bästa vänner.

Grafiskt sett har Dontnod tagit åtminstone miljöerna till nästa nivå.

Om det blir alkohol ikväll? "Jo, antagligen", svarar jag. Det verkar ha varit rätt beslut då farsans plånbok öppnas och ut kommer sköna, gröna dollarsedlar. Med uppdragen slutförda återstår det bara att vänta in kvällen och jag styr mina sneakers mot mitt rum. Jag skypar med Lyla, vi pratar om Jenn ("Hon är supercool!") och in stormar förstås Daniel i sin Halloween-mask – och ut åker han lika snabbt. Jag fortsätter snacka med Lyla och kan under dialogerna kludda på post-it-lappar och tända lavalampan. Skön flexibilitet i ett spel där dialoger väger tungt.

"Ofta som bäst i det stillsamma och mänskliga"

Plötsligt ser jag Daniel skynda förbi utanför fönstret och cirka två röda sekunder går allt väldigt fel. Bokstavligt talat, då Daniel råkar stänka fejkblod på grannpojken. Därefter eskalerar allt overkligt snabbt och det slår mig: Life is Strange är ofta som bäst i det stillsamma och mänskliga. Nu när våld, skrik och blod radar upp sig känns det mindre trovärdigt och mer manipulativt. Samtidigt blottlägger den här scenen det övernaturliga som var en så betydande del i originalet. Daniel vrålar ut sin ångest och när Sean senare kvicknar till ser det ut som om en tornado dragit fram genom villaområdet. Den här kraften tycks fjärran från Max tidsmanipulerande, men förmodligen inte mindre farlig.

I den andra sekvensen jag får se, men inte spela, har en tid hunnit passera. Sean och Daniel vandrar längs en väg i en skog. Life is Strange 2 ska ge oss större områden och vara en roadtrip genom USA. Av dialogen att döma tycks Daniel inte minnas de sista ögonblicken när allt gick fel, och kanske blir det upp till oss att avgöra var, när eller ens om vi berättar.

Klart är att Daniel och Sean verkar ha en slags Lee- och Clementine-relation à The Walking Dead. Daniel är föräldragestalten vars handlingar fostrar Daniel. Du kan välja att stjäla en chokladbit. Förvisso stillar det Daniels hunger för stunden, men vad för slags förebild är du då? Du kan också skrämma upp Daniel om farorna i skogen, och det kanske finns en poäng med det?

Sean och Daniels roadtrip tycks ha starka narrativa band till Max och Chloes tonårsdrama, men samtidigt är rollerna och förutsättningarna annorlunda. Jag är väldigt nyfiken på fortsättningen.

Fotnot: Life is Strange 2 inleds 27 september till pc, Playstation 4 och Xbox One.