Om ni hängde med under årets E3-mässa vet ni att Microsoft lät meddela att man väljer att satsa stort på förstapartsutvecklare. Under deras konferens berättade Phil Spencer att utvecklare som Undead Labs, We Happy Few-aktuella Compulsion Games och Ninja Theory blivit uppköpta av IT-jätten.

I en ny intervju med Gamesindustry berättar Matt Booty, högsta hönset på Microsoft Studios, varför man valde just dessa företag. Enligt Booty beror det till stor del på det senaste årets stora fokus på Game Pass-tjänsten, som i nuläget innefattar flera stora AAA-serier samt en rad mindre indietitlar. Med utvecklare som Ninja Theory vill man bredda utbudet med högkvalitativa AA-spel:

"[...] when we think about: 'Why Ninja Theory?' They really just fit into that category of developers that's getting harder and harder to sustain in the industry. A developer that is right on the cusp of large AAA content, making very well-crafted content. I don't think we'd use indie to describe Ninja Theory. But at the same time, it's not the same as a studio that has multiple hundreds of people working on the next iteration of a AAA franchise, like a Halo."

Vidare berättar Booty att man i nuläget är intresserade av utvecklare med 50-100 anställda som kan utveckla spel på 2-3 år som skiljer sig från Microsofts stora spelserier som Gears of War, Halo och Forza.

Vad hoppas du skall komma från Microsofts nya satsning på förstapartsutvecklare? Ett nytt Fable? Eller kanske en uppföljare till Hellblade: Senua's Sacrifice? Skriv av dig i kommentarsfältet!

Källa och fullständig intervju: Gamesindustry.biz