Trevlig eldningsfri fredag på er! Och välkomna skall ni vara, till en ny del av vår artikelserie "Tidernas bästa spelkonsoler". Förre veckan avhandlade vi 90-talet, där Sony Playstation till slut vann efter en jämn kamp mot Super Nintendo.

Nu går vi in i det nya millenniet, och många maskiner blir det! Det här årtiondet är tveklöst det mest fullproppade, med två robusta och stilbildande konsolgenerationer efter varandra. Rösta väl, kära FZ-läsare!

Nu kör vi!

Årtiondets giganter och bästsäljare

Konsol

Sålda enheter

Största spelet

Microsoft Xbox

24 650 000

Halo 2

Sega Dreamcast

8 200 000

Sonic Adventure

Playstation 2

157 680 000

Grand Theft Auto: San Andreas

Nintendo Gamecube

21 740 000

Super Smash Bros. Melee

Xbox 360

85 800 000

Kinect Adventures

Playstation 3

86 900 000

Grand Theft Auto V

Nintendo Wii

101 640 000

Wii Sports

Microsoft Xbox

År 2000, med den fruktade Millenniebuggen bakom oss, avtäcktes Microsoft Xbox. Det skulle bli den första spelkonsolen att utvecklas av ett amerikanskt företag sedan 1996, då Atari Jaguar gick i graven.

Xbox kallades från början DirectX Box och var ett projekt som startades av fyra ingenjörer på Microsoft 1998. Tanken var att skapa en spelkonsol med standardiserade komponenter som kunde tävla med Sonys kommande Playstation 2, som lockade kunder från Windowsplattformen. Projektet fick grönt ljus från spelchefen Ed Fries och vintern 2001 gjorde konsolen entré på den amerikanska marknaden med det nya namnet Xbox.

På spelfronten gjorde Bungies sci-fi-shooter Halo: Combat Evolved kräksuccé och blev en så kallad “killer app” och konsolsäljare av rang. FPS på konsol, ha! Andra stora spel innefattade Splinter Cell, Peter Molyneux kärleksbarn Fable samt Biowares Knights of the Old Republic och Jade Empire.

2002 lanserade Microsoft deras onlinetjänst Xbox Live och tog spelarbasen med storm. Tidigare nämnda Halo (och i synnerhet uppföljaren Halo 2) blev otroligt populärt att spela med andra över internet. Tjänsten växte och höll i sig ändå fram till 2010, hela fem år efter att uppföljaren Xbox 360 släpptes. Ett tjugotal spelare lyckades stannade kvar i en månad till, genom att hålla deras konsoler igång och uppkopplade i Halo 2.

Med 25,6 miljoner sålde enheter var Xbox en rejäl framgång för Microsoft, även om de inte var i närheten av Sonys försäljningssiffror. Betydligt jämnare skulle det bli nästa generation.

Sega Dreamcast

Konsolen som inledde 00-talets första konsolgeneration gjorde det redan 1999. Sega "gjorde en Sonic" och sprang före Nintendo, Sony och Microsoft. Den här gången kunde inget gå fel. Sega hade arbetat hårt för att göra Dreamcast – en mix av orden "dream" och "broadcast" – enkel att utveckla till och konsolen andades framtid med ett inbyggt modem. I releaseuppställning fanns "Mario 64-dödaren" Sonic Adventure och vid horisonten: Yu Suzukis livsverk Shenmue.

Trots tuffa tider för Sega var självförtroendet starkt vid releasen. Ändå gick det snett redan här. Visserligen sålde konsolen slut i Japan, men ett fabriksfel gjorde att man inte kunde möta efterfrågan. Enda lanseringsspelet som sålde bra var Virtua Fighter 3. Sonic Adventure och Sega Rally 2 anslöt, något försenade, strax efter releasen. Ändå lossnade det inte.

Tiden som följde blandade framgångar (lyckad lansering i väst) och motgångar (EA deklarerade: Nej, vi utvecklar inte till Dreamcast) och motsägelsefulla framgångar (sänkt pris, ökad försäljning, men olönsamt). Med Playstation 2-hypen stagnerade siffrorna ytterligare. Inte ens Shenmue i en "ny genre" med "total frihet" kunde vända trenden. Snarare blev den enorma förlustaffären en dödsstöt. 2001 drog Sega ur proppen och lämnade konsolbranschen bakom sig. För gott.

Playstation 2

Den oväntade succé som Sony fick till med Playstation banade vägen för en populär uppföljare, och nog lyckades de alltid. Trots att Playstation 2 var ganska dyr när den släpptes, tack vare att den integrerade en DVD-läsare när standarden var ny, och att konsolen var svår att utveckla för blev det den mest framgångsrika konsolen någonsin med nästan 160 miljoner sålda exemplar.

Föregångarens framgångar var nog för att Ken Kutaragi skulle få resurser till att skapa en avancerad best i Playstation 2. Den målande namngivna processoruppsättningen Emotion Engine flankerades av den lika målande namngivna grafikkretsen Reality Synthesizer, två uppsättningar som utvecklare skulle kämpa med att kunna utnyttja effektivt. Att hårdvaran var så exotisk och speciell ledde dock till att spelen som släpptes mot slutet av konsolens livstid var häpnadsväckande mer avancerade jämfört med de ganska grovhuggna titlarna som släpptes runt konsolens lansering.

Med så många sålda enheter släpptes det av naturliga skäl galet många spel till plattformen, och vi skulle kunna ägna en hel artikel till att lista de främsta. Men om vi ska skrapa på ytan kan vi nämna klassiker som God of War 1-2, Gran Turismo 3, Metal Gear Solid 2 & 3, Final Fantasy X & XII, Shadow of the Colossus, Silent Hill 2, SSX3 och många, många fler.

Det nya millenniets spelkonsoler.

Nintendo Gamecube

SNES sålde drygt 11 miljoner färre enheter än NES. Nintendo 64 tappade 15 miljoner ex på SNES. Inför nya konsolen (kodnamn "Dolphin") pekade pilarna neråt, och de skulle inte vända uppåt under Gamecube-eran heller. Ändå är det svårt att se konsolen som ett misslyckande.

Det var Nintendos första diskbaserade konsol (jättesöta små skivor!), kontrollen hyllades och även om tredjepartsstödet var magert levererade Nintendo och dess understudior guldtitlar i en rad genrer: Metroid Prime, Super Mario Sunshine, Zelda: The Wind Waker, Eternal Darkness, Super Smash Bros. Melee, Pikmin, Fire Emblem, Animal Crossing, och så vidare. Dessutom debuterade ett av tidernas bästa actionspel på Gamecube: Resident Evil 4.

Försäljningen ville ändå inte ta fart. Internetstödet var undermåligt och när konsolen lanserades var det för första gången utan ett Super Mario i uppställningen. Luigi's Mansion var knappast "super". Samtidigt dominerade Nintendo den bärbara scenen fullständigt. Därför var det kanske inte så konstigt att Gamecube och Game Boy Advance bokstavligt talades länkades samman med, just det, "Link cable". Några av spelen som drog nytta av de dubbla skärmarna (DS i vardande?) var Final Fantasy Crystal Chronicles och Zelda: Four Swords Adventures.

Utmanare och förlorare

Trots att det tekniskt sett ägde rum 1999 räknar vi detta som årtiondet där Sega till slut tackade för sig och lämnade konsolmarknaden, med Dreamcast som ett suveränt farväl. Trots att Sega gjorde det mesta rätt med Dreamcast var det för sent, de tidigare snedstegen hade fått kunderna att surna och tappa förtroendet.

Under 00-talet släpptes färre konkurrenter till de stora jättarna. Nuon var en kombination av DVD-spelare och spelkonsol som släpptes år 2000, och lyckades samla på sig ett spelbibliotek som var hysteriskt litet. Atari släppte också Flashback, en kombination av Atari 2600 och 7800 som släpptes 2004 och hade klassiska spel förinstallerade.

Wii

Konungens återkomst. Wii skulle inte bara vända trenden utan sälja i över 100 miljoner ex, 40 miljoner fler än Nintendos dittills bästsäljande NES. Det var dock en triumf som lämnade Nintendos mest trognaste fans med en fadd smak, medan casualspelarna aldrig haft roligare. Rörelsekänsliga Wiimote och partyspelet Wii Sports fick fart på hela tjocka släkten – som dessutom försökte bli mindre tjock i Wii Fit med en glorifierad våg. Andra skak- och vift-sensationer: Wii Play, Raving Rabbids, Boom Blox.

I slutändan släpptes flera fantastiska spel riktade till Nintendofansen: Super Mario Galaxy-spelen, releasetiteln Zelda: Twilight Princess, Super Smash Bros. Brawl, Zelda: Skyward Sword, Metroid Prime 3: Corruption. Dessutom lyckades Nintendo förena casual med hardcore i några titlar; New Super Mario Bros. Wii och Mario Kart Wii gick hem hos alla.

Nintendo drog för första gången konkret nytta av sitt förflutna på en stationär konsol. Hela Gamecube-biblioteket var bakåtkompatibelt medan man kunde köpa NES, SNES och Nintendo 64-spel digitalt via Virtual Console. Dessutom anslöt titlar från bland andra Sega.

Wii var inte i närheten av kraften i Playstation 3 och Xbox 360, men det var å andra sidan inte heller målsättningen. Istället lockade man en bredare målgrupp och blev folkets konsol.

Det nya triumveratet: Nintendo, Sony och Microsoft.

Xbox 360

Vintern 2005 gjorde Microsofts andra konsol entré på den europeiska marknaden. Företaget gjorde en färgmässig 180, vände konsolen 90 grader och gav den namnet Xbox 360. Onlinetjänsten Xbox Live fläskades ut rejält, kontrolldesignen gick från okej till förstklassig och Xbox Achievements skulle visa sig bli en rungande succé.

På den tekniska fronten skulle dock Microsoft få svettas rejält. En nästintill löjeväckande stor del av enheterna som såldes på release skulle komma att drabbas av det tekniska felet RROD - Red Ring of Death. Konsolen signalerade hårdvarufel genom att den fyrdelade lampan på framsidan lyste i en otäck röd färg. Lyste tre lampor hade du råkat ut för RROD, ett “General Hardware Failure” av Gates nåde som innebar en resa till Tyskland för reparation.

I Europa fick Microsoft ett rejält försprång på värsta konkurrenten Sony, då Playstation 3 blev försenat till 2007. Xbox 360 var dessutom betydligt billigare än Sonys dito och blev många föräldrars val när julafton stod för dörren.

Trots detta fortsatte Xbox 360 sälja bra under den första halvan av generationen och slutade på respektabla 85,8 miljoner sålda enheter, en rejäl förbättring från deras första konsol. Tack vare starka, exklusiva titlar som Forza Motorsport, Gears of War, Halo och Mass Effect, samt ett brett bibliotek av tredjepartstitlar (som ofta flöt bättre på 360 än Playstation 3 tack vare en snällare GPU att utveckla mot) blev Xbox 360 en omtyckt konsol som cementerade Microsofts plats på marknaden.

Playstation 3

"Ju större de är desto hårdare faller de" lärde vi oss från barndomens serietidningar, eller berättelsen om David mot Goliat om man så vill. Efter den totaldominans som Playstation 2 hade åtnjutit led Playstations fader Ken Kutaragi av hybris och skulle göra uppföljaren till "en superdator i en spelkonsol".

Visst, Cell-processorn i Playstation 3 var onekligen exotisk och tekniskt sett väldigt imponerande, men också orimligt svår att koda spel för och den parades med en klen grafikkrets sent in i utvecklingen. Sony hoppades att inkluderingen av en blu-ray-spelare skulle få samma effekt som DVD-spelaren haft för Playstation 2, men så blev det inte riktigt.

Med ett instegspris på runt 6 500 kronor fick Playstation 3 folk att tappa hakan av helt andra anledningar än Sony hoppats på. Att den innehöll Playstation 2-hårdvaran och var således bakåtkompatibel var inte nog för att mildra chocken över prislappen. Den besvärliga hårdvaran och prislappen gjorde att Sony hamnade i rejäl uppförsbacke under de inledande åren, men mot slutet av generationen lyckades de faktiskt komma ikapp Microsoft försäljningsmässigt.

De inledande snedstegen till trots lyckades Sonys egna studios såväl som trejepartsstudios utveckla några av spelhistoriens främsta titlar. Fantastiska pärlor som Uncharted-trilogin, det berättarmässiga mästerverket som är The Last of Us, den meditativa fullträffen Journey, våldseposet God of War III och rollspelssagan Ni No Kuni är bara några exempel på hur kunniga utvecklare kunde tämja den trilskande hårdvaran och skapa något förbluffande bra i slutändan.

Samtidigt på PC...

Början på det nya årtusendet medförde stora förändringar på PC-fronten. 3D-acceleratorns anfader 3dfx fick packa ihop efter en serie korkade beslut, och köptes upp av Nvidia som lade grunden för sin nutida dominans med presentationen av Geforce 256, och dåvarande ATI hann lansera det suveräna Radeon 9700 Pro.

På processorsidan hade AMD tappat försprånget de hade föregående årtionde, och detta gjordes extra tydligt med snedsteget som var Bulldozer-arkitekturen. AMD köpte sedan upp ATI och blev konkurrent till både Intel och Nvidia.

Även detta årtionde såg en diger mängd fantastiska spel, där några axplock av höjdarna innefattar Half-Life 2, Max Payne, Baldur's Gate II, Battlefield 2, Company of Heroes, Deus Ex, Diablo II och MMO-giganten World of Warcraft.

Nästa vecka kör vi 10-talet, med dagens konsoler! Det blir seriens sista del, innan det är dags att kora den nästa konsolen genom alla tider. Missa inte det!