Joel följdes åt av npc-följeslagaren Ellie genom nästan hela The Last of Us. Det var en – av väldigt många – bitar som hyllades. När The Last of Us: Part II begick gameplay-premiär på E3 var dock Ellie ensam utan sidekick i sikte. Spelets starke man, Neil Druckmann, berättar för Buzzfeed:

Ellie used to be an npc, but she's the protagonist in The Last of Us: Part II, so the player is controlling Ellie. Umm, it’s safe to say with the game that we made in the past that there will be some NPC with you in this story, even though we’re not showing it in this demo.

Joel har, sedan premiärtrailern, fört en undanskymd tillvaro. Han är förstås nära till hands men det är samtidigt fullt möjligt att det blir någon, eller några, andra. Druckmann berättar att det viktigaste för Naughty Dog är att npc:erna känns mänskliga i sitt agerande, och har unika och överraskande sätt att navigera postapokalypsen. I det lika Playstation 4-exklusiva God of War har Santa Monica Studio hyllats för hur väldesignad Atreus är som sidekick till Kratos.

We’re friends with those guys. We’re neighbors. I guess they’re not in Santa Monica technically anymore, but, yeah, we share tech and creative processes. And we welcome the friendly competition to one-up them in every regard. And you can tell [God of War director Cory Barlog] that.”

Tidigare i år bekräftade Naughty Dog en hund, så kanske får Ellie en fyrbent följeslagare?