Våra svenska stoltheter Avalanche har just nu tre explosiva järn i elden: Rage 2, Just Cause 4 och så det väldigt svensk- och Simon Stålenhag-doftande Generation Zero.

Det senare, som handlar om co-op-skjutande mot robotar på den svenska landsbygden, lånar överraskande nog från The Hunter-spelen. Det berättar Avalanches (och FZ-bekantingen) Emil Kraftling i en intervju med Polygon. Han har själv jobbat med The Hunter: Call of the Wild.

Generation Zero växte fram ur The Hunter, där djur kan höra dig och känna doften av dig med vindens hjälp. Kort sagt: att smyga sig på djuren är utmanande. Denna form av stealth ska leva vidare i Generation Zero, men med jätterobotar snarare än rådjur. Kraftling:

När vi insåg att vi skulle göra ett egetpublicerat spel ville vi göra något mindre nischat och mer mainstream. Vi sa 'Tänk om vi istället för djur som flyr från dig när de upptäcker dig, tänk om vi istället har något farligt som börjar jaga dig? Tänk om vi tog den stealthen, de taktiska elementen och vi kombinerade den med våra andra typer av spel – som är explosiva, actionfyllda AAA-spel som Just Cause – och försökte kombinera dem till något som är en helt ny upplevelse?'

Maskinerna kommer att vara mer sofistikerade än djur. De har fler och mer avancerade sensorer och flera av dem har dessutom mörker- och röntgen-syn. Jägaren har blivit bytet.