2004 gick Sagan om Ringen-tåget fortfarande för full panna. Peter Jackson hade precis fullbordat sin filmtrilogi, och nu ville såklart alla casha in på hober, ringar och orcher. EA använde sin filmlicens (Vivendi hade licensen baserad på böckerna) till att ge ut en riktigt habil strategititel: Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth, som fick ett bra välkomnande från både kritiker och spelare.

Där vi andra gick vidare till nyare titlar, fanns det vissa som aldrig tröttnade på spelet. Och idag, 14 år senare, sitter ett gäng moddare och försöker återskapa det i den mer 2018-riktiga Unreal-motorn.

Gruppen har som mål att uppdatera 3D-grafiken fullständigt, samtidigt som man vill höja frameraten från de 30 fps som den gamla titeln drogs med. Vidare söker man implementera 4K-stöd, samt eliminera den lagg som ibland plågade originalet när man spelade multiplayer.

Kolla in en längre gameplay-trailer nedan! Och berätta sedan i forumet om du också spelade Battle for Middle-Earth när det begav sig. Och vilka andra Ringen-favoriter har du?

FZ recenserade uppföljaren – till Xbox!
Tveksamma Lord of the Rings, baserat på böckerna