Jag trodde jag var ganska bra på att döda zombier. De har ju ändå figurerat i ett och annat spel genom åren, och likt många andra drogs jag till ultravåldet i George A Romeros filmer under tonåren.

Jag borde vara redo. Men i Days Gone övermannar de mig gång på gång.

Jag testar den demo Sony har i sin stängda monter på E3 och får välja mellan en lite lugnare passage, där man försöker få igång sin motorcykel, eller en där målet är att utrota en skock zombier. Och med "skock" menar jag hundratals. De står och härjar i en stor grop och av okänd anledning måste de elimineras, förmodligen har de varit stygga eller så vill man hindra dem från att vara stygga senare.

Haha, kom an bara!

Eftersom de verkar vara hyfsat nöjda i sin grop (så länge jag inte kommer för nära eller råkar panga på dem) får jag tid på mig att undersöka omgivningarna och samla på mig stuff. En tomflaska och lite bensin blir en fin molotov och skrot kan på MacGyver-vis bli en mina. När jag känner mig nöjd påkallar jag de odödas uppmärksamhet genom att helt enkelt hiva en brandbomb på dem. Vilket de inte alls verkar uppskatta. De springer hejdlöst mot mig och jag inser försent att magasinet i min automatkarbin inte kommer räcka långt.

Under nästa försök placerar jag minorna taktiskt, planerar min reträtt till en långtradare och sätter igång. Pang pang, spring spring, och sen står jag på släpet och inser att "visst fan, zombier kan ju klättra" och blir återigen mellanmål.

Sablar vad många ni var!

Så fortsätter det, gång efter gång får jag se mig besegrad av en hord zombier. Men det är ändå en bra känsla. Days Gone verkar ta sina odödas dödlighet på allvar, något många andra zombiespel inte gör och hotet från dem känns därför sällan särskilt närgånget.

Fotnot: Days Gone släpps till PS4 den 22 februari 2019.