Crackdown släpptes 2007. 2010 fick vi Crackdown 2. Crackdown 3 avslöjades under E3 2014 och sedan dess har vi väntat och väntat. Och väntat. Releasen 2016 har till sist (men vi ska inte lova för mycket) blivit februari 2019. Microsoft-toppen Matt Booty berättar för Polygon att de vill släppa spel de känner stolthet över, som människor älskar att spel. En del titlar kräver mer tid än andra.

Booty vill att man gör spel som har chansen att bli nya varumärken sida vid sida med storheter som Halo (på E3 i år) och Gears of War (också på E3 i år). Det innebär inte att alla studior ska bli "IP-fabriker" som bara gör uppföljare. Vad Booty menar är:

We want a game to have the potential to give birth to a world that could expand, create characters that could have multiple iterations. We want that depth and that richness that could go on and do other things. We’ve just got to make sure that we give our games enough time to do that.