För något år sedan gjorde Square Enix bra affärer med sina Go-titlar, alltså välgjorda mobilspel med en prislapp kring 50 kronor. Mellan 2014 och 2016 gjorde man tre spel i serien: Hitman Go, Lara Croft Go och Deus Ex Go.

Men saker förändras snabbt i spelbranschen, och efter free to play-framgångsdrömmen Fortnite: Battle Royale har man beslutat att lägga konceptet på hyllan. Det säger Patrick Naud, studiochef för Square Enix Montreal, till PC Games Insider, skriver Pocket Gamer.

Naud menar att marknaden för premiummobilspel får det allt tuffare. Orsaken är free to play-spel erbjuder en närmast lika polerad upplevelse om Go-titlarna, vilket gör att spelarna logiskt nog blir allt mindre benägna att betala för spelen.

It's one of the challenges we have today is the premium mobile market is diminishing. You've got more and more high-quality free titles so there are even fewer and fewer people inclined to try something that will not be free.

Despite the critical success and the great revenue we've had, it's sad to see that our games are only played by a small slither of the population because of the price point. That's such a big barrier for mobile users. A lot of people consume mobile games only and they have all these options, all these games; why should they invest money in this one unless they're very convinced?

That doesn't mean they won't spend in-game, but they want to spend on a game that they're sure they're going to like. The perception of choice makes it that even if it's only $5, that's too much.

Men Square Enix Montreal har inga planer på att kasta in handduken. Istället letar man nya koncept och idéer, och målet är fortfarande att producera några av marknadens bästa mobilspel, säger Naud.

En bra ambition, säger vi.