Vi var många som undrade varför Stalker 2 utannonserades redan i mitten av maj 2018, när spelet inte är tänkt att släppas förrän 2021. I en rysk podcast kommer det nu fram att anledningen var att locka till sig en utgivare.

Det är VG24/7 som rapporterar att Epics director of publishing, Sergey Galyonkin, säger till poddden How to make games att spelet i dagsläget bara är ett designdokument, vilket betyder att arbetet är i en väldigt tidig förproduktionsfas. Utvecklaren GCS Gameworld kommer att använda hypen som skapades vid utannonseringen, för att hitta finansiering under årets E3-mässa i juni.

Galyonkin, som fått informationen då spelet kommer att bygga på Epics Unreal-motor, berättade också att medlemmar från det ursprungliga Stalker-teamet ska jobba med uppföljaren. Teamet är inte samma som kodade realtidsstrategispelen Cossacks, enligt Galyonkin.

Stalker-mod ger mängder av estetiska förbättringar
Vi recenserade Call of Pripyat