Artifact, kortspelet som baseras Dota 2, har inte gjort mycket väsen av sig sedan Valve annonserade det för ett par år sedan. Och med tanke på deras historik att ta tid på sig (eller bara strunta i att släppa saker helt) har nog de flesta valt att inte bry sig alltför mycket. Men, nu har vi faktiskt nio minuter gameplay som förklarar väldigt mycket hur grundmekanikerna fungerar.

Eurogamer, vars röster du hörs i den första filmen, intervjuade även detvå av huvudpersonerna hos Valve som arbetar med spelet. Den ena är ingen mondre än Richard Garfield, desigern bakom det där andra lilla kortspelet Magic: The Gathering.

När han får frågan om hur länge han arbetat på Artifact blir det korta svaret "ända sedan Magic släpptes och jag insåg hur dåligt anpassat det är för digitalt spelande". Artifact fanns alltså i hans huvud långt innan han pitchade det för Valve. Spelare av Dota 2 kommer såklart att känna igen många av hjältarna i spelet men även några av grundprinciperna, såsom att det bygger på tre olika lanes som spelas simultant.

Målet är att slå ut två av motståndarnas tre torn och tidigt i en omgång handlar därför mycket om positionering - vilken lane kan du offra för att vara extra stark på två andra?