I två omgångar har Microsoft släppt Xbox One X-pimpade 360-titlar under vintern och våren. Digital Foundry sa att Red Dead Redemption "ser sensationellt ut". Har du en Xbox One X blir upplösningen på de här titlarna nio gånger större, vilket på ren svenska är skitmycket.

I en intervju med Edge (via Wccftech) tillstår Xbox platform lead Bill Stillman att det inte är ett lätt arbete men att de inte nöjer sig med att göra något halvdant. Han minns också hur det började.

The enhancements are a lot of work because we really have to go back and tune the performance profile so there’s no change in the gameplay experience. And we don’t do half measures.

Mannen bakom Xbox One X-uppgraderingarna är Microsoftingenjören Eric Heutchy.

We’d just got our first set of devkits in; they were just boards sitting on a mat. Eric started tinkering and said, ‘Okay, I’ve got a lot more power in Xbox One X. What could I do to a 360 game?’ He took what we had done for the Xbox Originals games and applied it to Halo 3 first. We were like, ‘Holy cow – this looks like a brand-new game.’