Vi vet att Square Enix siktar på att trumfa originalet – ett av historiens mest hyllade spel – med Final Fantasy VII Remake. Det ska dessutom, sitt namn till trots, kännas som något helt nytt snarare än en remake. Då passar det ju förstås att teamet mestadels består av nya ansikten.

I en intervju med CG World (översatt av Siliconera) bekräftar Shintaro Takai, art director och VFX director, att få av de gamla rävarna är kvar. Å andra sidan är detta tunga namn.

There are only a very few. Starting with producer Yoshinori Kitase-san, director Tetsuya Nomura-san, and scenario writer Kazushige Nojima-san, there’s only very few of us. Most of Final Fantasy VII Remake’s developers are those with experience on the Final Fantasy series after Final Fantasy VII along with new people who joined.

Många i det yngre gardet ska dock ha spelat – och älskat – Final Fantasy VII när det begav sig. Takai talar också om små detaljer. Om en fiende till exempel sprutar röd eld ska man ta reda på varför. Är det en särskild energi? Var föddes monstret? Detta blir, som sagt, ingen nyversion där man nöjer sig med att piffa till det grafiska utan här ska man nagelfara minsta detalj.

Risken finns att releasedatumet blir därefter.