Nästa vecka rullar Microsoft ut det tidigare utlovade stödet för den dynamiska bilduppdateringstekniken AMD Freesync (både version 1 och 2) till Xbox One. Freesync kommer funka på Xbox One X och S, men inte på originalkonsolen vad det verkar. Initialt har bara Xbox Insiders som är med i "Alpha ring" tillgång till tekniken, men den blir allmänt tillgänglig vad det lider.

AMD Freesync-pratet börjar vid 1:37:57.

Freesync är, liksom Nvidias motsvarighet G-Sync, en teknik för variabel bilduppdatering. Med en vanlig bildskärm som uppdateras i, säg, 30 eller 60 Hz, blir bildströmmen lite hackig om konsolen (eller datorn) inte orkar mata ut 60 stadiga bilder per sekund till skärmen. Det kan också innebära tearing, att två halva bilder visas samtidigt på skärmen. Alternativt låses den till 30 bilder/sekund via Vsync, vilket många upplever som för lite. Med dynamisk bilduppdatering körs bilderna ut direkt till skärmen (den behöver inte vänta på skärmens uppdateringsintervall), och bildflytet blir därmed mjukare.

För att det ska fungera krävs att bildskärmen har Freesync-stöd, vilket finns i åtskilliga monitorer men inte i någon (eller i ytterst få) tv-apparater. För dig med kompatibel skärm och en Xbox One-konsol av rätt modell är det trevliga nyheter, även om du inte tillhör världens största grupp konsolgamers. Men kanske framöver, om det visar sig fungera bra.