Kingdom Come: Deliverance har mottagits som ett rollspel med skyhög potential, men vingklippt av buggar och brist på finpolering. En anledning till spelets något kantiga skick är utvecklarnas ambitioner ställt mot de ekonomiska förutsättningarna.

Martin Klíma, exekutiv producent, menar att spelet har kännetecken från både indie- och AAA-spel, men att Warhorse inte har förutsättningar att göra ett spel av samma kaliber som Assassin's Creed eller Middle-Earth: Shadow of War. Det säger han i en frågestund med spelarna i spelets forum. Kingdom Come är snarare ett indiespel sett till vad det kräver av spelarna, fast klätt i storspelens vackra kostym.

Jag ser det inte som att KCD tävlar med spel som Assassin's Creed eller Shadow of WAr. Vi har helt enkelt inte resurser för att skapa ett sånt spel. Jag ser oss inte heller som ett indiespel, dock. Trenden jag ser hos 'riktiga' AAA-spel, som de jag nämnde, går mot att göra spelen mer och mer förlåtande, mer anpassade för de spelare som är mest casual och frånvarande; de är spel som i praktiken 'spelar sig själva'. Så, du får alla de här markörerna, tipsen och bekväma ledtrådarna så du aldrig behöver fundera över vad som ska göras härnäst.

Det här är inte helt och hållet fel. Jag förstår varför företag som gör dessa spel väljer att göra så här och uppenbarligen finns en efterfrågan på det, vilket visas av hur dessa spel säljer.

Å andra sidan ser vi en trend mot indiespel som både är mer originella och mindre förlåtande, men på grund av begränsad budget måste de välja ett format som är enklare at utveckla för, t.ex. 2D--plattformare och top down-spel.

KDC är ett försök att knyta ihop dem; det är ett indiespel i hjärtat – mer hardcore, mer krävande, mer utmanande – men med grafiken och produktionsvärdena från AAA-spel.

Det låter som en inställning många spelare önskar av en utvecklare: snyggt men spelmekaniskt utmanande. Martin Klíma säger dock att man inte nådde ändra fram, att han gärna hade fått möjlighet att polare Kingdom Come lite till innan det släpptes.

Jag ska dock villigt erkänna att jag önskar att vi hade mer tid att polera spelet innan relesen, det är vad AAA-spel förtjänar.