För mig är Westwood och Frank Klepackis “Hell March” synonymt med 90-talet. Jag minns än idag vissa bataljer jag och min kompis hade i Command & Conquer: Red Alert. Hur våra matcher mynnade ut i svettiga uthållighetsövningar. Mina strategiskt uppställda tesla coils gjorde varje försök till frontalangrepp meningslöst, samtidigt som min MIG-flottilj sakta men säkert nötte ner hans kraftverk. Pengaflödet hade jag redan lyckats strypa genom att skjuta sönder hans ore-trucks.

Jag vet inte om vi någonsin kommer att få se ett spel som Red Alert igen, och jag vet inte heller om vi behöver det. 90-talet är ett vackert rosa skimmer, men med utvecklare som Eugen Systems och Blizzard med sin tidlösa Starcraft-serie har strategigenren gått in i en ny epok. Fokus har flyttat från tank-rusher och helvetesmarscher till stora sportarenor där prispengarna överstiger en Volvo-arbetares årsinkomst.

Med spel som Steel Division: Normandy 44, Wargame-serien, Starcraft 2 och Total War har vi nått något slags strategi-crescendo. Genren har aldrig varit bättre och jag har väldigt svårt att se hur dåtiden har något väsentligt att säga i nutiden. Några som som inte håller med är Petroglyph, en studio startad av Westwood-veteraner som nu är tillbaka på strategikartan med sitt Forged Battalion.

"Jag vet inte om vi någonsin kommer att få se ett spel som Red Alert igen, och jag vet inte heller om vi behöver det."

Jag startar spelet utan att egentligen veta vad jag ger mig in på. Jag må vara noga med research, men efter en spelfri period har jag haft lite problem att komma in i den digitala lekplatsen. Det krävs en liten kallstart, känna på det och få spö av AI:n. Det som slår mig är hur mycket det påminner om Command & Conquer från 1995. Basbyggandet följer exakt samma mönster. Du startar med ditt huvudkvarter, bygger ett raffinaderi, kraftverk och sedan uppgraderar du din bas med allt vad som krävs för att få ihop en armé. Utvecklaren Petroglyphs ursprung överraskar inte alls.

Forged Battalion kan närmast beskrivas som en korsning mellan Command & Conquer och Pumpkin Studios Warzone 2100. På ytan är det inget annat än en tematisk uppföljare till spelet som satte Westwood på kartan, men bakom finns ett teknologiträd och en “faction creator” där du (trumvirvel) skapar din fraktion.

Tech-tree finnes.

Jag älskar erfarenhetspoäng och att få låsa upp saker. Jag är ett barn av min tid och blir lyrisk när jag får nya förmågor och uppgraderingar. Vad som händer med mig vet jag inte riktigt, men det är väl roligt att spelet utvecklas med mig – antar jag. I Forged Battalion börjar man från i stort sett noll och har inte den roligaste grundarmén. Det är soldater i exoskelett, bilar med kulsprutor, stridsvagnar och flyg.

"Ett sådant som skulle få Donald Trump och Kim Jong-Un att bli lite sådär härligt pirriga i magtrakten. "

Det intressanta sker när jag spelar och samlar på mig erfarenhetspoäng. För dessa kan jag låsa upp förmågor och uppgraderingar till mina enheter. Dessa går att kombinera för att skapa en armé som passar just din spelstil, men det tar tid att låsa upp. Det första jag låser upp är en artillerikanon som jag monterar på en stridsvagn, den döps till “Stora Calle”.

Min fraktion heter såklart “FragZone”. Det kanske inte revolutionerar genren, men att kombinera fordon med vapen och andra uppgraderingar är en trevlig liten finess. Något som ger det i grunden enkla spelupplägget ett nytt lager. Dessutom är det roligt att få döpa sina enheter, trots att de just nu bara har namn som “Kanonmannen” och “Missilmannen”. Inga namn alls som har med fekalier att göra, inte helt enligt praxis kanske.

Uppgraderingar är inte uteslutande för enheterna, utan även för din bas och kanontorn. Du kan till och med låsa upp nya, genretypiska supervapen. Till en början har du bara ett missilregn till ditt förfogande, men ett sådant som skulle få Donald Trump och Kim Jong-Un att bli lite sådär härligt pirriga i magtrakten. Det är, precis som förr i tiden, fruktansvärt behagligt att se dessa supervapen göra kaos av fienden. Trots att de kanske inte kommer med samma punch som när det begav sig.

Forged Battalion ser 90-tal ut, det känns 90-tal och det är 90-tal.

Att spela ensam 2018 ligger inte helt rätt i tiden och i ärlighetens namn är early access-kampanjen rätt medioker. Det handlar ändå bara om att bygga ihop en tillräckligt stor armé för att kunna köra över fienden, men med den här typen av enkla upplägg känns online-krigandet betydligt roligare och som något jag kommer spendera ändlösa timmar med. För i ärlighetens namn har jag inte all tid i världen att sitta i timslånga matcher med Eugens Wargame. Därför lyckas Petroglyph ändå fylla ett litet tomrum. Forged Battalion är ett snabbt spel och det passar perfekt när tiden tryter.

Petroglyph har inte övertygat mig helt och hållet med den här tidiga Forged Battalion-versionen. Det känns som ett gammalt spel i tråkig kostym, men med tiden och förhoppningsvis lite hjälp från moddar är jag övertygad om att det ändå kommer kännas relevant. För det kan inte bara vara jag som längtar tillbaka till när Nod och GDI dominerade världskartan.

Forged Battalion är just nu i early access på Steam och säljs för nätta 16,99 euro. Det är en fin liten återblick till hur det var förr i tiden.