De först Tony Hawk-spelen blev dundersuccéer och lär ha ökat gamepad-försäljningen till pc med flera tusen procent. Efter ett par år, och framförallt spinoffserien Underground, började dock kvalitén sjunka drastiskt och många övergav serien. Chris Rausch, som arbetade som designer på Neversoft under denna period, vet varför.

I en intervju med samma Youtube-kanal som gav oss den mysiga inblicken i ljussabelfighterna i Jedi Knights-serien, berättar Rausch hur han blev inblandad i projektet på grund av sitt eget intresse för skateboarding. Från början var spelet mer inriktat på racing men när de började fokusera på trick insåg de snabbt att de hade ett lovande koncept på gång. Något de fick ett kvitto på efter att en demoskiva, som bara innehöll en enda enkel bana, blev en jättesnackis.

Efter att de två första spelen sålt otroligt bra ville utgivaren Activision öka takten så att de kunde släppa ett spel per år. Enligt Rausch var de också väldigt påtryckande gällande de mer galna aspekterna i Underground-serien, såsom de olika fordonen i del två. Kring den tiden beslöt sig han och en kollega att säga upp sig och start en egen studio.