The game delivers a fresh new take on the Narrative Adventure, where your choices and character growth truly matter.

I pressutskicket för Big Bad Wolf-utvecklade The Council, ett storytungt äventyr som ska vecklas ut under fem delar, säger utgivaren Focus Home Interactive att detta bli ett äventyr där val verkligen spelar roll. Det är inte särskilt svårt att lista ut vilka de vill trumfa; den här subgenren har mer eller mindre dominerats av Telltale sedan The Walking Dead. Dags för tronskifte?

Nja. Man kan dels påstå att ett sådant redan har hänt (Life is Strange), dels kan man kika på spelen i Focus Home-stallet: The Surge, Styx: Shards of Darkness, Mars: War Logs och så vidare. Oftast helt okej spel, men inte i närheten av förebilderna.

The Council, å sin sida, tankar sina influenser från klassiska mordmysterium, med celebriteter som Napoleon Bonaparte och George Washington i ensemblen. Och twisten för genren:

...comes from manipulating and maneuvering through character encounters using the unique Social Influence system. During confrontations, skills and limited resources can be used to gain the upper hand and achieve the desired outcome. Players will be rewarded for their knowledge of each character’s psychological vulnerabilities and immunities, as well as their preparations made during prior exploration and investigation. Failing an encounter does not mean ‘game over’, and no action can be taken back. The consequences are permanent, and may result in persistent physical disfigurements or mental traits that help or hinder the rest of the player’s adventure.

Görs det rätt kan det bli kittlande. Första avsnittet har premiär i februari.