Playerunknown's Battlegrounds till pc och numera (tyvärr?) Xbox One har skapat en enorm Battle Royale-trend i spelvärlden. Skaparen av PUBG, Brendan Greene, är dock inte direkt euforisk över alla kloner som dykt upp i kölvattnet – då i synnerhet i Kina.

I want other developers to put their own spin on the genre, not just lift things from our game. [...] In movies and music, there is IP protection and you can really look after your work. In gaming that doesn’t exist yet, and it’s something that should be looked into.

Det berättar Greene för BBC1 Radio 1 (via BBC Newsbeat). Han nämner som sagt inga namn och är inte ute efter att stänga ner något spel. Snarare tvärtom. Greene vill att genren ska växa och då krävs att andra utvecklare jobbar på att testa nya idéer och infallsvinklar. Hit räknar han möjligen spel som GTA Online, Dying Light, Fortnite och Warface, som alla har får smak för Battle Royale.

Greene vill att spelen ska ha samma grad av copyright-skydd som film och musik. Han nämner också att stora utgivare ibland kan ta en idé skapad av en mindre, okänd studio och göra den till sin "egen", då de har stora pengar och gott om resurser.