Crytek, företaget bakom ursnygga spelmotorn Cryengine (sitter i Crysis, Ryse m.fl.), stämmer Star Citizen-utvecklaren Cloud Imperium Games för kontratksbrott och upphovsrättsintrång. Crytek menar att CIG tjänat stora pengar på Cryteks bekostnad, och att det kostat dem "markant mer än 75 000 dollar".

Bakgrunden är ett kontrakt som skrevs mellan parterna när Star Citizen-utvecklingen drog igång 2012. Kontraktet gav CIG rätt att använda Cryengine 3 för att driva Star Citizen, och motkravet var att man skulle promota Cryengine-plattformen i själva spelet, samarbeta med Crytek för att utveckla motorn och försäkra sig om att skydda spelmotorns varumärke.

Crytek menar nu att så inte skett. I december förra året byttes motorn ut mot Amazon Lumberyard (som i sig bygger på Cryengine-teknik, men ägs av Amazon). Crytek menar nu att man gav CIG ett förmånligt pris på Cryengine-användningen, i utbyte mot att det tydligt skulle skyltas med motorns varumärke. Vilket enligt Crytek alltså inte skett.

Chris Roberts presenterar sin vision av Star Citizen för fem år sedan.

Crytek menar att CIG och Chris Roberts redan tidigare aktivt arbetat bort Cryengine-varumärket, bl.a. genom att ge motorn namnet Star Engine istället. Bytet av spelmotor är i sig ett kontraktsbrott, enligt Crytek, och CIG anklagas också för att inte ha informerat om buggfixar och optimeringar i motorn på avtalat sätt.

Det tar inte slut där. I början av 2016 delades spelet upp i två delar - Star Citizen och singleplayer-kampanjen Squadron 42 - vilka säljs var för sig. Crytek menar att det är att betrakta som två spel, men avtalet tillät bara användning av Cryengine i ett spel. Därmed använder CIG spelmotorn helt utan licens i Squadron 42, vilket är att betrakta som upphovsrättsbrott, enligt Cryengine-ägaren.

Slutligen ska CIG ha delat med sig av kontraktsbundet hemlig information om spelmotorn, bland annat i egna Youtube-videor under våren 2015 och till tredjepartsutvecklaren Faceware Technologies.

Affären kompliceras av att CIG-medgrundaren Ortwin Freyermuth, som förhandlade fram avtalet mellan CIG och Crytek, tidigare arbetat med liknande frågor för Crytek, skriver PC Gamer.

Cloud Imperium Games förnekar i ett uttalande all skuld. Man säger att man "inte använt Cryengine på ett bra tag när vi bytte till Amazons Lumberyard" (vilket känns som ett märkligt försvar mot anklagelser om kontraktsbrott - man anklagas ju inte för att ha använt motorn). Man menar att anklagelserna är grundlösa och att man kommer försvara sig kraftfullt.

We are aware of the Crytek complaint having been filed in the US District Court. CIG hasn’t used the CryEngine for quite some time since we switched to Amazon’s Lumberyard. This is a meritless lawsuit that we will defend vigorously against, including recovering from Crytek any costs incurred in this matter.

Redan 2014 skrev CIG:s Erin Roberts att man köpt loss rättigheterna att använda Cryengine 3 (tack @Heggiiman för tipset!), detta när Crytek hade finansiella svårigheter. Huruvida det håller i domstolen återstår att se.

Vi lär få anledning att återkomma till den här rättsstriden. Under tiden - låt oss hoppas att Star Citizen och Squadron 42 inte försenas. Det hade ju varit tråkigt.