Årets Black Friday slog alla tidigare rekord i fråga om att handla på nätet. Var tredje svensk valde att handla över nätet i fredags, och totalt brände vi 5,3 miljarder kronor, vilket är en ökning med 46 procent mot året innan. Det enligt en undersökning av Postnord.

Undersökningen fastslår att 95 procent av svenskarna var medvetna om Black Friday-rean, och 33 procent valde som sagt att handla. I snitt handlade de för 2 290 kronor. 33 procent shoppade i fysiska butiker (en minskning från 40 procent 2016), och 52 procent handlade över nätet (46 procent 2016). 15 procent handlade både fysiskt och online. Populärast var kläder och hemelektronik, med 41 respektive 32 procent av de handlade varorna.

8 procent valde att handla från utländska siter, för i snitt 1 233 kronor per skalle. Totalsumman från utrikeshandeln blev 230 miljoner, eller 5 procent av totalsumman under shoppingdagen.

Postnord hade inte räknat med en 50-procentig ökning av antalet paket, skriver företaget. Man uppmanar alla som får paketavier att hämta ut sina försändelser så fort som möjligt från sitt lokala postkontor sin lokala matbutik, detta för att ge plats för andra paket och i slutändan snabba på pakethanteringen.

Nu vet du varför, om du får vänta på ditt paket.