Ibland händer det att spelföretag skämtsamt driver med varandra, eller oväntat nog gratulerar varandra, men när Blizzard försöker ta en poäng genom att kritisera mikrotransaktioner känns det ganska billigt. I en reklamfilm för gratisversionen av Starcraft 2 vill en son betala för att få starkare enheter i multiplayer, vilket får hans pappa att spotta ut kaffet.

Att den släpps samtidigt som Star Wars: Battlefront 2 står i skottlinjen för sina mikrotransaktioner är såklart ingen tillfällighet. Men kastar inte Blizzard sten i glashus? Kanske inte den största bumlingen, men ändå. Starcraft 2 är befriat från loot-lådor men Overwatch är det garanterat inte. I Hearthstone köper du kortpaket, i World of Warcraft kan du numera köpa lagligt guld och Heroes of the Storm har en prislapp på hjältar.

Vissa argumenterar för att Blizzard bara erbjuder kosmetiska saker för riktiga pengar, vilket såklart bara är halvsant när det gäller deras kortspel och deras fortsatt populära onlinerollspel. Och är metoden att gömma dessa i lootlådor verkligen okej?