Med Switch-konsolen tycks Nintendo vara på väg mot ännu en storsäljare. Företaget räknar nu med att sälja ungefär 14 miljoner konsoler fram till och med mars 2018, drygt ett år efter premiären. Det är en markant uppgång från tidigare uppskattningar på 10 miljoner. Som jämförelse sålde Nintendo bara 13 miljoner Wii U under konsolens fyra år.

Och man har Wii U-fiaskot att tacka för Switch-konsolens framgångar. Det menar Nintendos Nordamerika-boss Reggie Fils-Aimé när han talar med CNN Money; det framgår tydligt att man lärt sig flera läxor av Wii U. Först och främst att det behövs bra, namnkunniga spel, både från Nintendo själva och från tredjepart.

– Vi har tagit oss an det med Nintendo Switch – att ha ett stadigt flöde nya releaser är kritiskt, säger Fils-Aimé. Oavsett om det handlar om de stora företagen som Electronic Arts eller de mindre indie-utvecklarna, är vi beroende av att dessa företag stödjer oss genom att skapa innehåll. Vi är i det läget med Nintendo Switch nu.

Fils-Aimé låter också förstå att man insett hur viktigt det är att vara tydlig med vad Switch är för konsol. Det kanske låter banalt, men när Wii U avtäcktes på E3 2011 var det inte alldeles klart vad det var man presenterade: en ny Wii-kontroll, en kontroll och konsol i ett eller ett helt nytt system. Men den läxan har man alltså lärt, och det har inte rått någon tvekan om att Switch både är en tv-bunden och en bärbar konsol. Så här säger Fils-Aimé:

– Vi jobbade hårt med Nintendo Switch för att göra det glasklart vad den erbjöd. Det är ett hemmasystem som du kan ta med, spela överallt och med vem som helst, och det ger gensvar.

Huruvida det ger gensvar nog att sälja lika bra som succén Wii, vilket Nintendo spår att den kommer göra, får vi återkomma till om några år. Men spelutbudet är det inga större fel på, åtminstone inte på kvalitén: Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe, Super Mario Odyssey och Doom, och snart kommer L.A. Noire och Skyrim. För att nämna några.